Etter et år med ombygging og oppussing kan Sonepar i Tromsø åpne dørene for kundene til freshe og utvidede lokaler.
Tromsøavdelingen har lagt seg i selen for å utvikle og forbedre lagerkapasitet og distribusjon for kundene i nedslagsfeltet som inkluderer hele Troms, Finnmark og Svalbard. Lagerkapasiteten begynte å bli begrenset for et så stort nedslagsfelt, i tillegg vokste avdelingen seg ut av eksisterende lokaler, løsningen ble ombygging, utvidelse og oppussing, og 29. april kunne avdelingen invitere til offisiell åpning etter et år med ombygging og modernisering.
– Vi har en unik plassering i Tromsø, som er så sentrumsnær at det skal mye til å finne bedre beliggenhet. Derfor har vi jobbet hardt for å forbedre de eksisterende lokalene og optimalisere lageret vårt i forhold til kundenes behov, sier avdelingsleder Jan- Viktor Nilsen.
Godt tilrettelagt for stop and shop
Resultatet er at butikken er blitt 50 kvadratmeter større. En ekstra kjøreport har kommet på plass og kundeparkeringen er doblet fra 5-10 plasser.
– Med så sentrale lokaler nært Tromsøsentrum er gode parkeringsmuligheter av stor betydning for kundene. Vi har bygd en ny og tidsriktig shop i Sonepar-stil, fjernet alle skillevegger mellom kontorene, og sitter nå i åpent landskap, lett tilgjengelig for kundene og helt i tråd med vårt konsept om å være lokale, serviceinnstilt og tilgjengelige, sier Nilsen. I forbindelse med ombyggingen er det blant annet laget en ny kantine og nye toaletter for elektrikere.
– Hoveddelen av kundene våre skriver seg fra det lokale SMB markedet, derfor er det naturlig at vi fungerer som en servicestasjon for elektrikere som besøker butikken. Her kan de komme for en «stop and shop», for eksempel i forbindelse med lunsj, da kan vi tilby godt tilpassede fasiliteter, i kombinasjon med at de henter materiell eller benytter seg av vårt returpunkt for EE-avfall og annet. Alt er godt tilrettelagt for kundene som kommer til oss mellom jobbene, her planlegger de jobbene og handler før de drar videre til neste oppdrag. Vi ønsker at avdelingen skal være en effektiv plass for rask ordreavvikling og god service, sier Nilsen og fremhever at butikken alltid har et godt utvalg av installasjonsmateriell og belysning, bestående av en miks fra profilleverandører og egne merkevarer.
– Vi ser en god økning i salget fra butikken, spesielt merker vi økt interesse for, og spørsmål rundt smarthusprodukter. I tillegg til å serve kundene gjennom lokal butikk og lagerhenting kan vi tilby en veldig god lokal distribusjonsløsning med budbil. Dette er noe kundene verdsetter, sier Nilsen.
Mer salg – mindre administrasjon
– Det er foretatt noen strategiske grep som effektiviserer logistikken og frigjøre ressurser til håndteringen av servicemarkedet lokalt. Leveranser til distriktene Finnmark, Indre Troms og Svalbard går direkte fra sentrallageret i Drammen, og vi benytter supportavdelingen i Drammen i større grad enn før, og jobber veldig godt sammen med både salgssupport og tilbudsavdelingen. Et resultat av dette er at vi får frigjort tid til å serve lokale kunder, nå er det enda enklere for
kundene å nå oss, på telefon og mail, med andre ord bruker vi mindre tid på administrasjon og mer på salg- og kundesupport.
Service og tilgjengelighet
– Vi ser at Sonepar-strategien med høy tilgjengelighet og servicegrad, i kombinasjon med et godt distribusjonsapparat, er en formel som virker. Innenfor vårt kjernesegmentet, små- og mellomstore installasjonsbedrifter opplever vi en positiv utvikling. Av ferske prosjekter vi er knyttet opp mot er det et nytt leilighetsprosjekt, Inga Sparboes Vei, med over 100 seniorboliger for kunden El partner, boligfeltet Skjelnan for Eltro Installasjon, (se egen sak om Eltro Installasjon) og renovering av studenthybler for Universitetet i Tromsø gjennom Nord El Installasjon (se egen sak om Nord El Installasjon).
På Svalbard er også utviklingen positiv. Våre gode systemer for logistikk og support har bidratt til store leveranser til Assemblin, som er en betydelig Svalbard-bedrift innenfor el-installasjon og VVS. Selv om prosjektmarkedet ikke er der vi er mest aktive, er vi absolutt rigget og klare for å ta steget videre, godt forberedt på å øke omsetningen