Elmotorsykkelprodusenten frir til hele spekteret: Fra Tesla- til Land Roverentusiaster

av Kristin Bredesen

I fjor fikk Zero Motorcycles mange overskrifter da de lanserte SR/F-modellen. Nå bygger de på hypen og lanserer SR/S, en modell rettet mot langkjøring. Grunnlaget er det samme, og motoren og batteriene er identiske med fjorårets.

Hvis du ser på spesifikasjonene, er de også i utgangspunktet de samme. Det handler om en elektrisk maskin som gir 110 hestekrefter, toppfart på 200 km/t, og en rekkevidde på opptil 32 mil (med Power Tank som ekstrautstyr).

Ladetid ned til én time

I tillegg til bedre rekkevidde, har Zero justert andre ting sammenlignet med forrige modell. Lengre rekkevidde skyldes bedre aerodynamikk. Blant annet er sitteposisjonen endret for å gjøre det mer behagelig å kjøre lengre avstander. For å lade batteriet tar det to til fire timer fra et standarduttak og fra én til én time og 20 minutter med en 6 kW lader. De korteste ladetidene får du hvis du velger premiumpakken. I motsetning til forrige modell ligner SR/S mer på en tradisjonell motorsykkel. Prislappen er 19.995 dollar.

KUNSTIG INTELLIGENS: Kameraer og sensorer skal holde kontroll på 64 bevegelige objekter 360 grader rundt Hypersport lover produsenten. Foto: Damon Motorcycles

Damon – Extreme frir til Tesla-eiere

Damons Hypersport gjør 100 km/h på cirka tre sekunder med maksfart på 321 km/h og har Tesla-eiere som utpekt målgruppe.
Det kanadiske selskapet Damon Motorcycles kunne avdekke sin siste modell Hyper på CES i Las Vegas. Modellen er tiltenkt Teslaeiere som er forberedt på å åpne lommeboken, prisen starter på 25.000 dollar. Modellen veier under 226 kg og elmotoren på 200 hestekrefter/150 kW gir akselerasjon 0-96 km/h på mindre enn tre sekunder, med topphastigheten 321 km/h.

Rekkevidde på 321 kilometer

Batteripakken på 20 kWh gir en rekkevidde på 321 kilometer ved landeveiskjøring og 483 km i bytrafikk ifølge selskapet. Tørrelsen på batteripakken kan sammenlignes mot Harley-Davidsons Live Wire som leverer 15,5 kWh. I dag er det bare den italienske produsenten Energica som kommer i nærheten av Damon. Hyper skal samtidig kunne lade batteriet til 80 prosent på 20 minutter.

Bruker kunstig intelligens

Hyper tilbyr mer enn akselerasjon og rekkevidde. Damon har utviklet et eget førerassistent-system som består av en rekke sensorer, blant annet kameraer og radar. Systemet benytter seg av kunstig intelligens for å holde kontroll på opp til 64 bevegelige objekter 360 grader rundt motorsykkelen. Vibrerende håndtak og varsellamper advarer sjåføren når kollisjonsrisiko oppstår. I tillegg har Damon utviklet løsningen Shift, som innebærer at sjåføren kan bytte kjørestilling fra sport til en mer oppreis posisjon som passer bedre til bykjøring. Med et tastetrykk flyttes sete, styre og pedaler samtidig som frontruten forhøyes eller senkes.

Cake vil bli elmotorsykkelens Land Rover – men siste modell er ifølge produsenten tilpasset håndverkere

Svenske Cake produserer elektriske off-road motorsykler, og har som mål å bli elmotorsykkelens svar på Land Rover eller Jeep for byfolk. Nå har Cake introdusert en ny modell «Øsa» som ser ut som om den er inspirert av en arbeidsbenk.
Den svenske elmotorsykkelprodusenten Cake har introdusert en ny modell etter debutanten Kalk: Øsa har hatt arbeidsbenken som designmessig inspirasjonskilde. Litiumbatteriet kan i tillegg fungere som en strømkilde til for eksempel verktøy. Modellen frir til en bred målgruppe og skal visstnok svare på behovene til både pendlere og håndverkere, produsenten lover i tillegg terrengkjøringsegenskaper. Batteriet kommer i to størrelser 1,5 og 2,5 kWh, som gir 60 respektive
100 kilometers rekkevidde. Elmotoren leverer maksimalt 10 kW og prisen starter på 6.500 euro.
(Kilde: Nyteknik)

CAKE: Fra offroad til arbeidsbenk? Foto: Cake

Artikler i samme kategori

Sinusmagasinet er et magasin for elektrobransjen som utgis av Sonepar