Eventyrlig vekst i Sandefjord

av Kristin Bredesen

Sandefjordavdelingen har tilbakelagt et solid 2020 med solid vekst både på serviceog prosjektmarkedet.

Christoffer Njåstad startet som leder for Sandefjordavdelingen i september 2019.
Sammen med dyktige og erfarne medarbeidere har han virkelig satt fart på avdelingens omsetning.
– Det har tatt et drøyt år å komme skikkelig inn i avdelingen, men nå har jeg fått et godt grep om driften, sier Njåstad, som er utdannet elektriker i bunnen og har flere års erfaring som prosjektleder før han tok
over som avdelingsleder i Sandefjord. Sandefjordavdelingen dekker hele Vestfold og Telemark. Det er et stort område med mange bedrifter som er trofaste kunder. Kundemassen består av alt fra enkeltmannsforetak til store elektrobedrifter med over 100 ansatte.

Solid oppgang
I 2020 hadde avdelingen en eventyrlig vekst, både på prosjektmarkedet, servicemarkedet og omsetning i butikk.
– Vi har simpelthen gått litt motstrøms, og det er veldig moro. Gjennom installasjonsog elektrobedrifter har vi fått mange gode kunder, i tillegg har vi lykkes med å kommet inn på mange gode prosjekter, noen strekker seg over flere år og er med på å sikrer god og stabil utvikling fremover. Prosjektkundenevåre er fornøyd med service og gode priser. Bortsett fra en nedgang i juli har det gått over all forventning, sier Njåstad.

Fulle kalendre
Servicemarkedet har også hatt en stabil vekst, spesielt i sommer når mange brukte ferien og feriepengene sine på å pusse opp. Resultatet er at mange elektrofirmaer har hatt fulle kalendere frem til årsskiftet, sier Njåstad.
Også butikkaktiviteten har tatt seg opp, og Sandefjord-avdelingen er godt besøkt av lokale firmaer.
– Vi sørger for at butikken til enhver tid har rett sortiment etter kundenes behov og har travle dager i butikken, så vi kan ikke si at vi merker noen nedgang her heller. Selvfølgelig har vi tilrettelagt for godt smittevern med Antibac, plexiglass foran kassen osv. God ivaretakelse av smittevernregler har heldigvis ført til at alt har gått veldig bra.

Godt lagarbeid Njåstad trekker spesielt frem det gode samarbeidet i avdelingen, i kombinasjon med solid kundekunnskap, som avgjørende faktorer for den sterke utviklingen.

– Jeg står absolutt ikke alene for den solide oppgangen i 2020, det er et resultat av godt lagarbeid. Takket være god kommunikasjon og flott samarbeid tar vi hånd om alle kundene på best mulig måte, sier han. Avdelingen består av to på innesalg Morten Kjærland og Helge Hansen, en butikkansvarlig, Andrè Kristiansen, i tillegg til Njåstad.

– Jeg er heldig og jobber med en flott gjeng med lang og uvurderlig erfaring og kunnskap både på kunder og produkter, sier Njåstad.

Kundeoppfølging på telefon og Teams Selv om avdelingen har hatt langt bedre omsetning enn forventet skaper selvfølgelig Corona-situasjonen noen problemer i måte de følger opp kundene på.
– Normalt består hverdagen av mange kundebesøk og stor reisevirksomhet, men på grunn av tidvis stor smittefare har vi vært forsiktige med kundebesøk og leverandørbesøk, og vi har nok ikke hatt mulighet til å følge opp prosjekter så tett som vi egentlig ville. Til gjengjeld er vi aktive på telefon og har tett møtevirksomhet via Teams, og det har fungert veldig bra. Vi merker at Teams og videomøter har blitt godt adoptert og integrert i bransjen, men så fort situasjonen bedrer seg trapper vi opp kundebesøkene igjen.

Vi har all grunn til å se lyst på 2021, men konkurransen er tøff med stort prispress, og vi må jobbe hardt for å få nye kunder og for å holde på de kundene vi har. Etter snart et år med unntakssituasjon, ser vi frem til å møte nye og gamle kunder igjen, ansikt til ansikt. I mellomtiden legger vi alle kluter til for å opprettholde høy service i kombinasjon med å være konkurransedyktige på pris.

Artikler i samme kategori

Sinusmagasinet er et magasin for elektrobransjen som utgis av Sonepar