Formidlet tilvalg for 110 millioner kroner

av Kristin Bredesen

Med fokus på visuell fremstillingen og optimalisering av kundereise bidrar tilvalgsprotalen Aptly til økt salg og effektivisering av tidkrevende arbeidsprosesser for installatørbedrifter. Bare i 2020 genererte portalen boligtilpasninger for 110 millioner kroner.

Aptly har spesialisert seg på tilvalgsprosessen i leiligheter og boligprosjekter over hele landet. Brukerne av systemet er tilvalgsansvarlige hos eiendomsutviklere, entreprenører, kataloghus, men mest av alt retter de seg inn mot installatørbedrifter. Tilvalgsportalen fungerer som en bilkonfigurator – her kan kunden se boligen sin og «pimpe» den opp med komponenter og tilvalgsløsninger fra en global produktdatabase med produktbilder og miljøbilder, som installatøren eller administrator har gjort tilgjengelig for hvert rom eller romkategori i boligen. – Målsettingen er å profesjonalisere tilvalgsprosessen samtidig som vi sparer oppdragsgiver/installatør/prosjektleder for tidkrevende prosesser gjennom forenkling av administrasjon og dokumentasjon av salgsprosessen, sier daglig leder og medeier Fredrik Walter Johansen.

Boligtilpasset nettbutikk/boligkonfigurator

Prosessen er enkel og fungerer mer eller mindre som en nettbutikk, personlig tilpasset kundens bolig med en klikk-and-pay-funksjon. Kunden får tilsendt en innlogging på mail, på min side får kjøperne tilgang et digitalt showroom og kan dermed gå gjennom boligen rom for rom og tilpasse sin bolig med de produktene og tjenestene som installatøren/administrator har gjort tilgjengelig. Tilvalgs- og driftsportalen støtter alle typer produktkategorier fra maling, parkett, fliser, bad og kjøkken i tillegg til el-materiell.

Enkelt brukergrensesnitt

Tilvalgsportalen kan benyttes til alle type bygg, enten store boligkomplekser eller enkeltstående boliger/hytter, så vel som oppsussingsprosjekter – store eller små. Kommunikasjon med kunden foregår gjennom portalen, som har både møtebooking modul og kommunikasjonsmodul, det gjør det enkelt å booke møter og å holde kontakt med kundene. Med alt samlet på ett sted skal det være lett å finne tilbake til dialogen med kjøperen. Løsningen er 100 prosent norskutviklet av norske kodere og laget for håndverkere med et enkelt brukergrensesnitt, lover Johansen.
– Vi skiller oss ut fra andre selskaper som arbeider med tilvalg, ved at vi er bedre på kundereisen og har forankring i byggebransjen med systematiske tilpasninger for boligkjøperen og full integrasjon mot boligmappen. Løsningen gir stor fleksibilitet i forhold til hvordan man kan vise produktene enkeltvis eller samlet i pakker for kjøperne, i tillegg ivaretar vi merkenavnet til installatøren, som kan sette sitt eget preg på «nettbutikken» med logo, farger etc, sier han.

Vektlegger visuell profil

– Vi har lagt stor vekt på den visuelle profilen slik at kjøperne skal bli inspirert og enkelt kan se rommene, standardløsninger og alternative tilvalgsløsninger. Vi samarbeider med flere store grossist

vennlige leverandører og produktene deres ligger allerede klare i vår database. Her jobbes det aktivt med å få flere leverandører ombord. Samtidig er det enkelt og effektivt for installatøren/administrator å publisere nye produkter, sier Johansen. Når tilvalget er gjort signerer kjøperne kjøpet med bank ID, som gir en enkel visuell oversikt over valgene, samtidig som installatør får en fullstendig oversikt over all data og analyse for prosjektet, samt en juridisk bindende avtale.

– Det gir nyttig innsikt i hvilke tilvalgsprodukter som selger best. Bestillingsdata kan hentes ut i eksempelvis Excel så installatør alltid har full kontroll og kan sende dette direkte til grossisten for bestilling helt ned på romnivå , sier Johansen.

Alltid tilgjengelig for kjøperne

Fra øyeblikket kunden kjøper bolig, frem til garantiperioden er over, vil «Min side» kunne være tilgjengelig. Her vil kjøperne få oversikt over tilvalgene og all nødvendig dokumentasjon. Portalen kan følge kjøperne i fem år, eller så lenge som installatør ønsker, noe som sikrer god oversikt over reklamasjoner og etterbestillinger
m.m. Løsningen har et sterkt fokus på data og analyse. – Det er enkelt å hente ut statistikk på salg, bruksmønstre og reklamasjon, slik at installatør blant annet får full oversikt over reklamasjons grad og hvilke produkter som selger best, sier Johansen.

Tidsbesparende

som mål å redusere tidkrevende arbeidsprosesser for installatøren, prosjektleder eller tilvalgsansvarlig. Installatøren kan for eksempel republisere tilvalgslisten fra et hus/bolig til en annen, listen kan være lik fra gang til gang, noe som sparer mye tid.

– Når installatør har laget dette for et prosjekt er det automatisk laget for alle kommende prosjekter så lenge de har lignende romkategorier og det er samme produkter som skal tilbys, forklarer Johansen.
Tilvalgsprosessen fungerer også som et CRM-system knyttet opp mot enhetene på den måten er det er enkelt å produsere FDV dokumentasjon, som med et tastetrykk leveres til boligmappa.

Dramatisk kutt i møtetid

Løsningen bidrar også til betydelig kutt i tidsbruk på kundemøter. – Vi har eksempler hvor gjennomsnittlig møtetid med kjøperne kuttes fra to timer og 40 minutter til 40 minutter fordi kjøperne er bedre forberedt når de kommer til tilpassningsmøte. God visuell fremstilling av boligen rom for rom basert på plantegninger og
produktspesifikasjoner gjør at spørsmålene blir færre og møtetiden kortes ned, sier Johansen.

Kunden lager sin egen boligmappe

Også på dokumentasjonsarbeid er det mye tid å spare.
– Vi har snudd kortstokken på hodet og lager FDV dokumentasjon på forhånd. Det ligger FDV på hvert produkt, når kjøper har sjekket ut tilvalgene har de samtidig produsert FDV for anlegget og når overtagelse er gjort kan installatør ta ut sluttrapport med full integrasjon mot boligmappen. Dette trenger installatøren kun å gjøre en gang dersom de benytter de samme varer og tjenester gang på gang. Statistisk bidrar dette til flere fornøyde kunder og færre feilleveranser og flere anlegg med mindre feil, fastslår Johansen. Aptly har også integrasjon med Checkd hvor befaringsprotokollen inneholder alle tegninger, FDV-dokumentasjon, tilvalg og standardprodukter og er tilpasset alle stegene fra forbefaring, overtakelsesbefaring og ettårsbefaring med tilhørende sjekklister og oversikt over mangler.

500 digitale møter

Tilvalgsportalen består av tre nivåer: 1. Installatøren kjøper et tomt skall og publiserer alt innhold selv. 2. En klar-til-bruk-løsning hvor Aptly setter opp tilvalgsproduktene. 3. Aptly sine egne konsulenter tar hånd om alle kundemøter og kontraherer enhetene for installatøren.
– Det vanligste er en abonnementsløsning, som er klar-til-bruk, og der installatøren selv har kundekontakten, men flere større aktører ønsker å outsource hele kundereisen fra a-å. I dag har vi to konsulenter og vi regner med at vi kommer til å øke bemanningen med 1-2 nye konsulenter innen 2022. Bare i løpet av det siste året har vi gjennomført 500 digitale møter med kjøpere, det er mye tid spart for prosjektleder/installatør, slår han fast.

«Bidrar til sunn økonomi»

I seks år har det vært arbeidet med utviklingen av tjenesten, som Johansen snakker begeistret om. Med elektriker-utdannelse i bunnen, og med lang erfaring blant annet som salgs- og markedssjef for en større installatørbedrift, retter han seg først og fremst mot installatørmarkedet som han kjenner best. Han vet godt at det ofte kniper på salgsinnsatsen hos den gjengse installatørbedriften:
– I mange prosjekter er det ofte liten tid og installatøren konsentrerer seg først og fremst på å utføre arbeidet skikkelig og i henhold til forskriftene. Dette utfordrer inntjeningen, da prisene for standardleveranse ofte er lav og tilvalget er en nødvendighet for sunn økonomi. Ideelt sett skulle alle elektrobedrifter hatt eget personell med fokus på salg og markedsføring, men slik er det ofte ikke. Med denne problemstillingen for øyet har vi satt tilvalgsprosessen i system for å gjøre hverdagen enklere for installatøren og skape en bedre kundereisen for kjøperne. På en måte er vi installatørens forlengede arm innen salg og markedsføring. Vi tilpasser løsningen til kunden slik at de fremmer sitt merkevare, effektiviserer tilvalgsprosessen, som igjen fører til økt omsetning.

Artikler i samme kategori

Sinusmagasinet er et magasin for elektrobransjen som utgis av Sonepar