God vekst i Nord

av Kristin Bredesen

Det er innenfor industrisegmentet vi har den gode veksten, så får vi god drahjelp i høy aktivitet i landsdelen, sier avdelingsleder Hans Kanstad.

– Vi har greid å opparbeidet oss en god andel industrikunder. Her vokser vi fint, og vi er stolte av at vi har funnet vårt marked også innenfor dette segmentet, sier Kanstad. Avdelingen i Bodø startet opp i 2015 i på Rønvikleira, et typisk område for byggevirksomhet og grossist-marked. – Vi fant fort plassen vår mellom allerede eksisterende konkurrenter og tok, ganske kjapt, vår del av kaken med en flott butikk som ble totaloppusset ved oppstart. Vi er veldig fornøyde med beliggenhet, parkeringsmuligheter, samt logistikken for inn- og utgående varesendinger og føler vi ligger midt i smørøyet, sier Kanstad.

Avdelingen teller tre ansatte, to er utdannet elektrikere som har drevet eller vært medeier i installasjonsfirmaer tidligere, og kan skilte med lang og verdifull erfaring fra faget som gir god forståelse og innsikt i kundens hverdag.

Viktig leveranse til kampflybasen

Otra Bodø dekker området fra Korgen i Sør til Lofoten/Vesterålen i Nord. – På kundereiser rundt omkring, og nå nylig til Lofoten, merker jeg at folk formelig skriker etter elektrikere. Det er gode nyheter for oss og for Otra. Nord Norge går det så det griner, med økende aktivitet i industrien og god vekst innen byggenæringen- og i boligmarkedet, spesielt rundt Bodø, sier han og fremhever spesielt betydningen av næringsbygg og industri, som for eksempel den nye kampflybasen på Evenes flyplass.

– Det siste halve året har vi levert all kabling i bakkenettet, lysmater og utendørs armaturer til den nye kampflybasen på Evenes, en stort og prestisjefylt jobb for oss. Her er det den Bodø-basert installasjonsbedrift Staurbakk AS som har vist oss tillit til å levere på dette viktige prosjektet.

Tett på kundekontakt

– Når det gjelder omsetningen generelt har vi økt jevnt og trutt siden 2015, suksessen vår er å være aktive og tett på kunden, med mange kundebesøk, tett oppfølging, forstå deres behov og utfordringer og finne de gode løsningene sammen med kunden. Vi får gode tilbakemeldinger fra kundene om at vi er løsningsorientert og interessert i deres utfordringer i hverdagen. Det kan for eksempel være anlegg med spesielle leveringskrav, adgang til sperret område, sampakking av varene i forhold til hvor de eksakt skal leveres, bygg, leilighetsnummer osv, det sparer montøren mye tid å få varen rett i hånden, sier Kanstad.

Kostnadsbevisst

– Det er viktig å til enhver tid ha et godt utvalg i butikken vår, samt å ligge med riktig beholdning. Nye varer kommer fortløpende, og gamle varer skiftes ut. Kostnadsbevissthet er også stikkord for å lykkes i dag. Det nytter ikke med høy omsetning alene, hvis pengene renner ut i andre enden. Vi har for eksempel fokusert på hvordan vi kan redusere fraktkostandene ved å arbeide litt smartere i samsvar med kundene. Det store strekninger som skal dekkes i regionen vår, derfor har vi sørget for en større andel samfrakt, ved å tenke smart og samle opp før vi sender varer ut til distriktene. Ligger kunden ute på en øy i havgapet kan de kanskje ikke forvente å få varene samme dag. Måten vi har løst det på er å være tett på prosjektene og kundene fra planleggingsfasen. Når vi jobber tett på kundene og kan være med i planleggingen er det enklere å sørge for god logistikk, uten at det går på bekostning av kundetilfredsheten, sier han.

Kundepleie og sosialt samvær

Bodøavdelingen har hyppige frokost- og lunsjmøter der de samler montører og saksbehandlere for en rask faglig gjennomgang i kombinasjon med bespisning på husets regning, gjerne med en utvalgt leverandør som
serverer siste nytt om sine varer. – Sist hadde vi en gjennomgang om elbillading, det ble et effektivt og hyggelig lunsjmøte med faglig påfyll rundt et aktuelt tema og med tid nok til en matbit er det svært effektiv bruk at tiden, sier Kanstad og trekker frem det gode miljøet i avdelingen. – Vi har en fin tone og et godt arbeidsmiljø med mye humor, som smitter over på kundene. De synes det er gøy å komme til oss, her er det mye takhøyde ispedd en god porsjon nordnorsk humor. En typisk god greie, er når kunden kommer til oss med en utfordring: Vi diskuterer, gjerne også sammen med underleverandør, og vi finner kanskje en annen løsning enn hva kunden først hadde tenkt seg. Kunden bestiller og er fornøyd, da har vi gjort en fin jobb, som vi blir husket for. Det er tillitsbyggende og kunden kommer tilbake til oss, det er slik vi liker å jobbe. I dag kan både kunden og sluttforbrukeren få tak i el-matriell i mange salgskanaler, på internett, i byggevarehus osv., da gjelder det å skille seg ut med den ekspertise og det ekstra kundefokuset som vi er kjent for, fastslår han.

Artikler i samme kategori

Sinusmagasinet er et magasin for elektrobransjen som utgis av Sonepar