Innovativ 30-åring med en eventyrlig reise

av Kristin Bredesen

30-års jubilanten SG Armaturen kan se tilbake på en eventyrlig reise fra selskapet ble etablert i 1990. Med en omsetning på litt over 40 millioner kroner i 2000 til dagens på 1,3 milliarder kroner, har selskapet blitt en toneangivende belysningsaktør i markedet.

Det var ingen som forutså den voldsomme utviklingen. Takket være dyktige medarbeidere på alle nivåer i selskapet, har vi klart å befeste vår markedsposisjon, sier daglig leder Eivind Gunvaldsen og salgsdirektør Eirik Nordermoen. SG har i dag datterbedrifter i Sverige, Danmark, Finland, Island, Be-Ne-Lux, Frankrike, Tyskland, Østerrike og England. – Vi har 600 ansatte hvorav 300 i Europa og 300 i Kina.

Ser lyst på fremtiden SG Armaturen ser lyst på fremtiden og mener det er mulig å nå en omsetning på 2 milliarder kroner innen 2025. – Vi har hatt en lang reise fra vil lanserte Rondo beslaget på 1990-tallet til dagens moderne Tunable white belysning og avanserte styresystemer med bluetooth, sier Gunvaldsen. Han kan fortelle at det var hans far Sven Gunvaldsen som etablerte selskapet i 1990.

Vår merkevare er 100 prosent mot elektrikere

– Vi har bygget merkevaren 100 prosent mot norske elektrikere og utviklet kundetilpassede produkter. Frem til i dag har strategien båret frukter, sier Nordermoen.

– Tilbakemeldinger fra både installatører og grossister er entydig positive, forteller Gunvaldsen.

– Vi har et nært samarbeid med våre kunder i utviklingen av nye belysningsprodukter. Deres tilbakemeldinger har bidratt til vår markedssuksess, understreker de

Egne utviklingsavdelinger
SG Armaturen har i dag 10 000 kvm administrasjonsbygg og et lager på 7000 kvm i Lillesand. Vi har til enhver tid fire måneders forbruksvarer tilgjengelig for våre kunder, sier Gunvaldsen. Selskapet har egne utviklingsavdelinger i både Lillesand og Odense Danmark, som utvikler morgendagens belysningsprodukter. Det er ikke billig å utvikle belysnings produkter selv, men det gir oss trygghet for at kundene får den kvaliteten de etterspør. Vi har bygd opp ekstrem god kompetanse i eget huset hus, som vi deler med dem, sier Gunvaldsen.

Komplett belysningsleverandør
– Fra å ha vært en stor belysningsleverandør til boligmarkedet på 2000-tallet, er vi nå
også en komplett leverandør til prosjektmarkedet, sier Gunvaldsen og Nordermoen.


– Vi vinner stadig nye nybygg- og rehabiliteringsprosjekter. Skulle det bli nedgang i prosjektmarkedet, har vi gode løsninger for rehabiliterings

– (ROT) markedet og målsetningen er å oppnå en tosifret prosentvis vekst også i 2021, sier Gunvaldsen og Nordermoen.

Artikler i samme kategori

Sinusmagasinet er et magasin for elektrobransjen som utgis av Sonepar