Installatørbedrift med levende utstillingsvindu

av Kristin Bredesen

Sommerfelt Elektro AS i Larvik satser på et showroom-konsept hvor kundene kan sjekke ut dagens teknologi og hvordan det fungerer i virkeligheten. Her kan kundene komme inn for å se muligheter, la seg inspirere og få faglig kompetanse.

Daglig leder Roald Martin Gjone og Atle Eriksen i showrommet hvor kundene kan sjekke ut dagens teknologi og hvordan det fungerer i virkeligheten.

Det er et hav av el-materiell og smarte systemer i markedet, ofte er det vanskelig for sluttkunden å forestille seg hvordan dette kan se ut og hvordan det fungerer i praksis. Derfor har Sommerfelt Elektro satset på et nytt og spennende konsept: De har åpnet et servicesenter med et stort showroom hvor kundene kan komme for å få inspirasjon til hvordan man kan ta miljøbevisste og energibesparende valg. Her vises smarte løsninger rom for rom, også i utemiljø og garasjeanlegg, noe som har slått svært godt an hos kundene.

– Installatørbedrifter er ofte svake på oppsalg, og det å vise frem produkter. Det er enklere for kunden å ta bevisste valg når de har testet og sett løsningen selv. Her har vi satt produktene i miljøer hvor de hører naturlig hjemme; stue, soverom, kjøkken, bad, teknisk rom, uterom, det er langt mer effektivt og kundevennlig enn å trekke frem en brosjyre fra bilen. Her kan vi kan vise kundene rundt i de ulike båsene, alt i fra solcellepanel og -system, varmepumper, alarmanlegg, lydanlegg i tak, fancy stikk, brytere, rammer, farger og ulike kategorier styringssystemer, fra det enkleste til det mest teknologiske, og forøvrig alt som har med vårt fag å gjøre. Dette blir veldig godt mottatt av kundene. Det viser at vi er en bedrift som henger med i tiden, og som kan tilby kundene det de ønsker, sier daglig leder Roald Martin Gjone.

«Klart konkurransefortrinn»
Showroomet, som utgjør ca 150 kvadratmeter, fordrer at det er en ansatt som har hovedansvaret og dessuten godt samarbeid med leverandørene.
– Vi har valgt leverandører som leverer utstillingsutstyr, og som har de rette produktene. Dette er i høyeste grad resultatet av et samarbeid mellom oss og gode leverandører. I tillegg har vi en flink designer med på laget som har hjulpet oss, så løsningen er skikkelig og ser innbydende ut. Det er jo i realiteten et levende utstillingsvindu. Vi har selvfølgelig også inngått avtale med leverandørene slik at vi skifter ut utstillingene etter hvert som nye produkter og systemer kommer til. Dette er et servicesenter og ikke en butikk per se. Her kan du komme inn å bestille en jobb, og få inspirasjon. Skal du ha en el-billader, får du faghjelp, du kan se hvordan de forskjellige ladeanleggene ser ut, og du kan fysisk ta på dem. På solcelleanlegg har vi for eksempel inverteren koblet opp mot sikringskap, så man skjønner hva man kjøper, sier Gjone som mener satsingen er et klart konkurransefortrinn.

70 år i installatørbransjen
Helt siden 50 tallet har Sommerfelt Elektro vært den lokale elleverandøren i Larvik. Idag består installatørbedriften av 23 ansatte som holder til i flotte lokaler i Nansetgata 89, like utenfor sentrum.

– For oss har det vært svært viktig å være den «lokale butikken ». Vi er stolte av at vi i over 70 år ikke bare har vært en butikk og installasjonsavdeling, men en møteplass, et servicesenter, en rådgiver og partner for kundene våre. Nå er butikken byttet ut med showroom, og installasjon er det vi satser på, sier Gjone.

Nedslagsfeltet er stort sett i Larvik, Sandefjord og strekker seg noen ganger til Porsgrunn.

Når det gjelder kundemasse jobber de bredt:

– Jeg skulle til å si «Ingen er for liten, ingen er for stor», men det er nok en sannhet med modifikasjoner. Vi har forsøkt oss litt frem, og har vært inne på prosjekter opp mot 50 leiligheter, men det er ikke denne nisjen vi satser på. Vi trives best med mindre prosjekter og baserer oss mer på næringsbygg, eneboliger og leilighetsbygg opp mot 20 leiligheter, som ikke krever innleie av folk. Vi er så heldige og har en solid og god kundemasse, det er viktigere å ta vare på dem enn å jage store eiendomsprosjekter, slår Gjone fast.

Tett program
Aktiviteten i markedet er høy, og oppdragsmengden god.
– Siden vi ikke er inne i de største prosjektene, opererer vi ikke med så lang horisont, men vi har mer enn nok å gjøre og fullt opp frem til jul. Vi kan ikke si at vi har merket effekter av hverken prisøkninger eller renteheving, og foreløpig holder etterspørselen seg uforandret høy. Man tenker jo i sitt stille sinn at dette på et eller annet tidspunkt vil slå ut på lommebøkene og kjøpekraften til folk flest, men jeg holder meg unna spådommer om fremtiden.

Servicedelen svinger alltid litt, men utsiktene ser lyse ut, enn så lenge, slår Gjone fast.

Ville hyttepriser
I et område med ekstremt mye hytter, og med 1,5 times kjøring fra Oslo, har hytteprisene steget til elleville nivåer. I dette markedet har Sommerfelt Elektro mange gode kunder.

– Vi har mye arbeid for hytteeierne, så mange at vi ser oss tjent med å investere i egen båt for å være mer selvforsynte ut til hytteeierne, til nå har vi vært prisgitt å få «haik» med andre håndverkere.

«Sonepar leverer»
Av større boligprosjekter har Sommerfelt Elektro nylig ferdigstilt installasjonsarbeidet på leilighetskomplekset Haukerødtunet.
Prosjektet består av 44 leiligheter fra 57 til 122 kvadratmeter, med parkering i underetasje, og ligger rett i nærheten av Runarhallen i Sandefjord, fire kilometer fra sentrum. Her har Sonepar viaSandefjord-avdelingen levert det meste av el-materiell, og dessuten stått for mellomlagerløsningen.

– Vi er veldig fornøyd med Sonepar og samarbeidet med Sandefjord-avdelingen. Her er det kort vei til alle ledd, det er kanskje det som får de til å skille seg ut. Vi kjenner alle godt, også sjåførene, som stadig er innom og tar en prat. Folkene er dyktige og dedikerte på support og service. Selv som medlem i Elfamkjeden, er nok Sonepar vår foretrukne grossist.

Artikler i samme kategori

Sinusmagasinet er et magasin for elektrobransjen som utgis av Sonepar