Leverer over forventning

av Kristin Bredesen

Sonepar avd. Trondheim øker antallet dedikerte uteselgere og ruster opp for å gjenoppta kundebesøk. Corona-situasjonen har imidlertid ikke lagt noen synlig demper på aktiviteten: Fjoråret gikk over all forventing, og i første halvår leverer avdelingen igjen solide resultater.

– Ut ifra hva vi fryktet i fjor vår da nedstegningene slo inn for fullt, har vi leverte godt over budsjett, og så absolutt over all forventning, sier avdelingsleder Knut Rye fornøyd. Den gode trenden har fortsatt inn i første og andre kvartal, men nå
aner han at ting roer seg litt ned, spesielt i prosjektmarkedet, så usikkerheten er noe større foran andre halvår. Vi kan ta feil, og utviklingen kan også snu raskt, sier han og bevarer optimismen.

Utenlandsferie versus oppussing?

Aktiviteten i servicemarkedet er jevnt over god og stabil, men med en noe flatere vekstkurve. – Vi merker en litt avventende holdning i markedet i forhold til folks beslutninger foran sommeren: Legger man ut på reise eller setter man heller i gang oppussingsprosjekter ala sommeren 2020, det gjenstår å se.
Om utviklingen i andre halvår vil bære preg av en noe lavere vekst, er optimismen foran 2022 desto større

:- I 2022 tror jeg vi kommer til å oppleve en god oppgang i pro-sjektmarkedet igjen, selv om det akkurat nå er litt få byggekraner å spore i Trondheimsregionen, sier han.

Tett kundekontakt på digitale flater

Sonepar står fjellstøtt i Trondheim med 30 års erfaring, lokalisert på Nardo rett ovenfor Lerkendal stadion, rommer de den nest største Sonepar-butikken i areal etter Oslo.
Selv startet Rye i Otra i 2004, og har med seg en faglig dyktig gjeng med åtte dedikerte medarbeidere. Med en ny mann på utesalg er det to, i tillegg til han selv, som utålmodig venter på muligheten som snart byr seg til å besøke kundene igjen.

– Kundekontakten har til nå foregått på telefon og Teams. Så fort man tror det skal åpne litt opp, dukker nye smittetall opp som til-sier at kommunen strammer inn igjen, så vi må nok belage oss på å fortsette kundepleie og kontakt på digitale flater en stund fremover også. Salg handler jo om relasjoner, da kommer det godt med å kjenne kundene så godt som vi gjør.
– Vi har planlagt å gjennomføre kundearrangementer i høst, men om de vil bli gjennomført er en annen sak. Vi må nok forberede oss på fortsatt forutsigbarhet i noen måneder til, slår han fast.

Gode prosjekter

Avdelingen har en rekke spennende prosjekter foran seg, som de akkurat har startet opp, blant disse er for Tiller VGS med Fjeldseth og Diamanten på Rørvik med Elman Namdal (omtalt i egen sak).- Vi arbeider kontinuerlig for å komme oss inn i nye prosjekter og har trua på et par store muligheter som kan åpne seg opp, sier han uten å ville røpe for mye.
Men det er lov å ha ambisjoner. VM på ski arrangeres i Granåsen i 2025, her rives alt og skal bygges nytt.

– Når VM gikk i Granåsen i 1997 var jeg utøvende elektriker hos Fjeldseth AS, jeg styrte dette prosjektet i 1995/96 frem til VM i 1997, så nå håper jeg å bli leverandør til VM i 2025 også. Vi har tillit til at spesialkompetansen, den lange erfaringen og de gode kunderela-sjonene vi har bygget opp gjennom mange år fortsetter å gi oss inn-pass på flere gode prosjekter fremover. Selv om vi foreløpig ikke kan møte kundene ansikt til ansikt, skorter det ikke på trykket i avdelingen eller kundeoppfølgingen: Nettopp det er vår styrke: Upåklagelig service fra faglig dyktige medarbeidere, det gir frukter i form av trofaste kunder og flere spennende nye gode prosjekter, slår han fast

Artikler i samme kategori

Sinusmagasinet er et magasin for elektrobransjen som utgis av Sonepar