Otra Bergen hanker inn nye kunder

av Kristin Bredesen

Fra å være en ren leverandør til små og mellomstore installasjonsbedrifter har Otra Bergen lyktes med å skape flere gode kundeforhold med større bedrifter i området. – Etter å ha forsøkt, feilet og lært mye gjennom å arbeide mot nye store aktører, har vi har vi nå greid å få gode kunder i dette segmentet, det er vi godt fornøyd med, sier avdelingsleder Ole André Sårheim.

Otra Bergen er en av de tre store på Vestlandet, og selv om avdelingen er flinke til å holde på kundene, gjelder det å utvikle seg og bygge nye kunderelasjoner – Hovedkundegruppen er fortsatt alle installatørbedrifter opp til 40-50 mann, men nå kan vi supplere kundebasen med flere større aktører, det kommer godt med, sier Sårheim og peker på at høsten 2019 ikke var det beste markedet i Hordaland og Sogn og Fjordane, som utgjør avdelingens nedslagsfelt.
– Nettopp derfor er det ekstra hyggelig at vi har fatt inn flere store bedrifter i kundeporteføljen som Bergen Elteknikk AS og Torsvik Elektro AS, hvor vi leverer mye på flere prosjekter. Vi har levert til to store prosjekter til Kjell Hansen Elektro AS og Service Elektrikeren AS. Det er gledelig å ha opprettet så godt samarbeid med disse aktørene, sier han. Jevn omsetningsvekst Litt bortskjemt har han og de seks kollegaene blitt med en årlig markedsvekst på mellom 10-20 prosent siden han ble avdelingsleder i 2013.
– De siste månedene har utviklingen i hele markedet vært noe svakere. Hele Bergensmarkedet har hatt en litt laber avslutning på 2019, spesielt på større næringsbygg har det vært stille, og vi har merket en noe mer avventende holdning.

Alle forutsetninger til stede for vekst
Til tross for et noe svakere marked kan Bergensavdelingen likevel skilte med kundevekst og gode leverandøravtaler med fire landsdekkende kjeder. – Vi holder til i svært sentrale lokaler, har en stor, luftig og flott butikk, har godt med parkering og tilbyr fantastisk gode, skreddersydde og lokale logistikkløsninger, som optimaliserer leveringen til kunden. Sist, men ikke minst, har vi et sterkt faglig team med mye kompetanse – vi har alle forutsetninger for å lykkes, slår Sårheim fast og er raus når han roser medarbeiderne:
– Alle her gjør en fantastisk jobb, hadde det ikke vært for at de som sitter her inne gjør en så solid jobb, hadde vi ikke fått de gode resultatene av det vi gjør ute hos kundene. Hos oss er det fagmennesker i alle ledd, som yter topp service – det er en bevist satsing fra Otras side. Kunden legger kompetansespørsmål over til oss, og vi skal være en god sparringpartner for kundene våre.

3 x kundebesøk
Suksessformelen?
– Kundebesøk, kundebesøk og atter kundebesøk med god oppfølging og tilgjengelighet i kombinasjon med at vi bruker resten av Otra-apparatet, som tilbudskontor og logistikkmuligheter, klokt og så mye som mulig.
Kundetilfredshetsundersøkelsen viser at vi scorer skyhøyt, spesielt på tilgjengelighet, vareutvalg, service og faglig dyktige medarbeidere både nasjonalt og lokalt. Tilfredsheten er helt på topp, her scorer vi allerede skyhøyt, ikke så mye rom for forbedringer her, humrer han.

Artikler i samme kategori

Sinusmagasinet er et magasin for elektrobransjen som utgis av Sonepar