Sonepar tar digitalt lederskap med ny omnikanalplattform

av Kristin Bredesen

I september gikk startskuddet for lanseringen av Sonepar sin nye nettbutikk og omnikanal-plattform i Norge.

Sonepar har som ambisjoner å bli den første globale B2B distributøren av elektromateriell til å gi fullt ut synkroniserte og digitaliserte prosesser med den beste omnikanal-kundeopplevelse for våre kunder – uavhengig av kanal kundene bruker for å få materiell fra Sonepar. Derfor er konsernet i gang med å utvikle sin egen omnikanalplattform. Dette arbeidet ledes av Sonepar Digital Factory i Paris som er en ny stor utviklings og transformasjons avdeling i konsernet. Sonepar Norge har vært et pilot land i denne strategien og det norske digitale teamet har deltatt i utviklingsprosjektet.

Med nye digitale verktøy har Sonepar altså som mål å ta det digitale lederskapet i elektrobransjen.

Vi kan love en bedre, mere effektiv, oversiktlig og raskere netthandelsløsning for kundene. Dette kombinert med kraftig forbedret søkefunksjon og utfyllende produktinformasjon. I tillegg ønsker selskapet å knytte såkalte ende-til-ende prosesser på plattformen med sine kunder og således tilby en helhetlig omnikanalopplevelse. Målsettingen er at kundene skal spare tid, penger og energi på handel fra Sonepar.

Etter et intensivt år med arbeid ble den første versjonen av ny nettbutikk og omnikanalplattform lansert for et begrenset antall kunder.
– Vi har valgt en strategi der 30 kunder gis tilgang til løsningen i første omgang. Det er kunder vi kjenner godt og som nå altså hjelper oss å få plattformen i gang. Vi har en god plan på implementering av nye funksjoner som vi vil ha i løsningen, og som skal rulles ut fortløpende. Når vi har nok funksjonalitet på plass, og løsningen har gått stabilt en tid, skal vi skalere opp og åpne for stadig flere kunder, slik at den erstatter dagens løsning. Målsettingen er full utrulling i løpet av første halvår neste år sier adm. direktør Lars Hamborg.

Sonepar omnikanalplattform har som mål å være en sann omnikanalplattform. Søkefunksjonen har AI (kunstig intelligens), som betyr at den gradvis blir sterkere og sterkere etter hvert som den brukes, noe som forenkler kundenes arbeid. Sonepars ambisjoner om å bygge funksjonalitet for såkalte ende-til-ende prosesser (f.eks reklamasjon, track & trace, tilbudsfunksjonalitet med mer) vil tilrettelegge for enda tettere og bedre servicenivå og oppfølging av kundene våre, sier Hamborg videre.

Økt service og effektivitet

Simultant med implementering og lansering av den nye omnikanalplattformen jobber hele Sonepar sin salgsorganisasjon hardt med å transformere dagens support slik at de kan støtte kundene i bruk av løsningen. Dette skal blant annet gjennomføres med etableringen av ambassadørprogram i alle avdelinger, og ikke minst gjennom trening og utvikling av vår egen kompetanse i takt med nye funksjoner.

Vår nye omnikanalplattform skal gå i samspill med vår gode salgsorganisasjon
i fremtiden, dette vil i praksis bety enda bedre service og effektivitet for våre kunder. Med Sonepar Groups totale ressurser og ambisjoner for den digitale arena, har våre kunder noe å se frem til når vi lanserer plattformen for fullt i det norske markedet avslutter Hamborg.

Artikler i samme kategori

Sinusmagasinet er et magasin for elektrobransjen som utgis av Sonepar