Miljø og bærekraft i fokus i Sonepar

Miljø- og bærekraftsprofilen i Sonepar er sterk og gjennomsyrer hele konsernet. - Vi har nådd innsparingsmålene i forhold til FNs bærekraftsmål. Vi ligger foran målsettingen til science based targets i forhold til hva vi skal kutte for å bidra til at hele konsernet kommer i mål med sin reduksjon. Dette vitner om et solid lokalt engasjement, sier bærekraftsansvarlig og kvalitetssjef Lars Gunnar Larsen.
Det betydelige fokuset på bærekraft og miljø i Sonepar gjenspeiles i flere unike tilbud til kundene, blant annet i form av logistikk rapporter på CO2-avtrykk og Green Offer-løsningen med klima- og livsløpsregnskap på produktnivå.
- Parallelt arbeider vi systematisk med interne parametre i forhold til blant annet kjønnsbalanse, produktsirkularitet, bærekraftig bistand og reise sammen med kundene våre, og en kontinuerlig etterutdanning og kursing av personalet i alt som har med bærekraft og miljø og gjøre. I tillegg kommer aktuelle tiltak der vi er lokalisert i forhold til å bidra til ulike aktiviteter som fremmer nærmiljøet på en konstruktiv måte. Selvfølgelig ligger sertifikatene våre, ISO9001 og ISO 14001, i bunnen for alt arbeidet vi gjør innen miljø- og bærekraft, sier Larsen.
“Vår spisskompetanse gjør at kundene lettere kan ta de riktige valgenenår det gjelder grønne og miljøoptimale produkter”.
Prioritering av tredjepartsmiljømerkede produkter
Nå kan Sonepar i stadig større grad tilby produkter som har et kalkulert og beregnet CO2-avtrykk, så de kan velge og sammenligne produkter som er optimale i en miljøsammenheng.
- Vi jobber fortløpende for å merke og kalkulere alle våre produkter etter en egen modell (Green Offer) utviklet og godkjent av Bureau Veritas. Per dags dato er i overkant av 5.000 produkter kalkulert med sitt CO2-avtrykk i katalogen, slik at våre kunder kan velge produkter med lavest mulig avtrykk.
I tillegg lastes det fortløpende ned og tilgjengeliggjøres EPD´er fra EFO-basen til vår nettbutikk for våre kunders disposisjon. Status pr. mars 2025 er 40.000 produkter i varekatalogen med godkjent EPD.
-Vi får god respons og kundene er fornøyd med denne utviklingen, for dette har vokst eksponensielt det siste året, så fort det kommer en ny EPD inn i databasen blir den lastet ned av søkemotorene våre og tilgjengeliggjort i salgskanalene våre.
Emballasjeforbruk og avfallsproduksjon
Sonepar jobber løpende med reduksjon av både emballasjeforbruk og avfallsproduksjon, som en konsekvens av sitt miljøengasjement og sertifiseringer. I perioden 2019-2024 er avfall og emballasje redusert med henholdsvis 20 prosent for emballasje, og 15 prosent for avfall.
- Sonepar jobber i tillegg mot våre leverandører for å redusere uønsket emballasje, som er lite resirkulerbar, og reduksjon av tilfeller med dobbel og trippel emballering, som er uhensiktsmessig, sier Larsen.
- Vi har et godt utviklet mottaksapparat for kundenes avfall, spesielt på elektrisk avfall, og vi sender til resirkulering det de måtte ha fra sin produksjon. Det som er av elektriske produkter er vi pålagt å ta det imot, men vi tar også imot alt annet avfall som kundene måtte ha.
Tilbyr kundene logistikk regnskap
Det solide bærekraftarbeidet gir effekter i form av løsninger som kommer kunden til gode på flere måter.
- Det vi mener er et av de beste bidragene til kundenes miljøarbeid er måten vi har organisert logistikkløsningen på, det vil si hvor mye CO2 varen generer via transport. I dag kan vi gi detaljerte rapporter til kundene våre på CO2-avtrykk på den enkelte vareleveransen, eller til det enkelte prosjektet, for hvilken som helst periode kunden måtte være interessert i. Dette er noe kundene vet å sette pris på, slår Larsen fast.
“Det hjelper ikke å ha løsningene, hvis vi ikke har menneskene som kan håndtere det. Det har vi i Sonepar”.
Prioritering av energieffektivt utstyr med lav miljøbelastning
Sonepar tilbyr en rekke energieffektive produkter i produktsegmenter der dette er relevant og tilgjengelig fra leverandører.
- Det hjelper ikke å ha løsningene, hvis vi ikke har menneskene som kan håndtere det. Det har vi i Sonepar. Våre medarbeidere i salgsapparatet kan til enhver tid bistå våre kunder med å gjøre de rette valgene når dette er ønskelig fra kundens side. I tillegg fortsetter vi med vår evaluering og sammenligning av produkter med lavest mulig CO2-avtrykk. Vi har godt skolerte folk som er i stand til å tilby riktige varer, om kunden er interessert - her er det en holdningsendring på gang. I takt med sluttkundens forventninger, blir pris prioritert ned, mens miljøfokuset øker. Med 30 prosent vekting av miljø i offentlige anbud må en del av de store kundene forholde seg til dette i stadig større grad, sier Larsen.
Overgang til lav- eller nullutslippskjøretøy ved transport og leveranser
Alle Sonepar sine transportører tilfredsstiller GLEC og minimum EURO 6 krav til kjøretøy.
- Sonepar kan ved ønske fra våre kunder fremlegge CO2-regnskap for alle våre leveranser drillet ned på ordre, prosjekt eller etter kundens ønske. Nullutslippskjøretøy kan tilbys dersom kundene ønsker slik leveranse.
Sonepar purpose, vårt formål – bidrag til verden, uttrykker vi slik:
POWERING PROGRESS FOR FUTURE GENERATIONS
- Sonepar «Purpose statement» er et fokus og en ambisjon om å bidra til en trygg, ansvarlig og mer bærekraftig fremtid for alle, i et sosialt og fornybart perspektiv. Sonepar vil være en ansvarlig samfunnsaktør i markeder som konsernet opererer i!
- Dette forplikter både ansatte og vår forretningsatferd nå og i fremtiden.
Green Offer er svaret på løftet om at Sonepar alltid skal kunne tilby kunden det mest bærekraftige produktet. Løsningen kategoriserer produktene i a, b eller c-klasse ut fra egenskaper som ligger i beregningen av livsløpsavtrykket, og vil også oppgi hvilket avtrykk den enkelte varen har. Verktøyet er ferdig, nå jobber alle leverandørene våre med å bringe varer inn i systemet for vurdering og katalogisering før det skal inn i databasen og til slutt nettbutikken.
Dette gleder vi oss til, det er en spennende og unik løsning, som er i kontinuerlig utvikling. Vi vil komme med oppdateringer og nyheter utover høsten blant annet i forbindelse med bærekraftsuken vår i september, lover Larsen, som forventer god respons fra kundene:
- Green Offer blir et viktig bidrag for alle kunder som leverer tilbud til offentlig sektor, kommuner og til bedrifter som må innfri krav til klimaregnskap. I tillegg til Green Offer laster vi fortløpende ned inettbutikken vår EPD’er på alle produktene ut fra det som er tilgjengeliggjort i EFO-databasen. I mange sammenhenger er det påkrevd dokumentasjon på en vareleveranse, dette er også et stort pluss for kundene våre, og utgjør bunnplanken i Green Offer-beregningen.
Unik i bransjen
- Forankringen og strategien til morselskapet og forpliktelsene Sonepar kjører ut til konsernets medlemsbedrifter er unikt i og med at vi er verdens største grossist, sier Larsen.
I utgangspunktet bygger strategien på fem overordnede forpliktelser, som alle medlemsbedrifter har overfor konsernet:
1. Opplæring
Løpende opplæring av alle ansatte ifht til bærekraft og bærekraftige utvikling som blir tilrettelagt og gjennomført av arbeidsgiver
2. Bærekraftig kundereise
Målsettingen om å få til en bærekraftig kundereise for kundene våre, der de fårtilbud om optimale løsninger i enhver sammenheng der Sonepar driver salg. Viskal kunne gi de et alternativ som har det laveste CO2-avtrykket i enhversammenheng, det er en målsetting innen 2028.
3.Sirkularitet og gjenvinning
Mål om at100 prosent av emballasjen skal komme fra resirkulerte materialer i 2028. I tillegg skal 100 prosent av alle produktene som returneres til Sonepar resirkuleres innen 2028.
4. Kjønnsbalanse
Målsettingen er at vi innen 2028 skal ha en rekruttering på over 40 prosent kvinner, på alle nivåer.
5. Gi tilbake til nærmiljøet
Medlemsbedriftene skal gi støtte i nærmiljøet til sårbare grupper og mennesker, og yte bistand for eksempler ved naturkatastrofer eller andre hendelser.