Ny markedsdirektør i Sonepar

Ny markedsdirektør i Sonepar
Karianne Gulliksen er ny markedsdirektør i Sonepar. Gulliksen jobbet i Sonepar fra 2005-2012, og etter noen år i andre bedrifter, blant annet som markedssjef hos kabelprodusenten Prysmian, returnerte hun til Sonepar klar til å gripe fatt i nye og utfordrende arbeidsoppgaver.
Nå har Gulliksen ansvar for hele det kommersielle konseptet til Sonepar, herunder innkjøp, kategori, pris og markedsføring.
- Det er en spennende jobb, med mye ansvar og travle dager, sier hun.
Best på logistikk
- Hvilke salgsargumenter vil du trekke frem som særskilt unike for Sonepar?
- Vi kan med rette være stolte av logistikken vår, som er landsdekkende med gode lokale tilpasninger og levering over natt med høy grad av leveringspresisjon. Vi setter vår ære i at kundene skal få det de skal ha til riktig tid!
“Vi er fleksible og små nok til å snu oss rundt kjapt, men store nok til å ha tyngden. Vi er lokalt forankret, samtidig som vi har global tilstedeværelse. Verdiene våre er å gå foran som et godt eksempel, med nærhet til kunden, fokus på miljø og våge å gå nye veier”.
- Vi jobber tett med og har gode langsiktige forhold til våre leverandører og samarbeidspartnere. Vi har solide og trygge leverandører med fremtidsrettede produkter og løsninger.
Sonepar har et bredt sortiment innenfor alle produktkategorier. Noe av det vi satser på nå, og som ikke mange andre kan skilte med, er skipskabler. Denne produktgruppen er preget av lang leveringstid. Her har vi utvidet sortimentet og vi har nå et bredt spekter av skipskabler til lager.
Høyt kvalifisert personell
- Vi opererer i en typisk relasjonsbransje. Det som skiller oss ut, er de flinke folkene våre og menneskene kundene våre treffer. De har den tekniske bakgrunnen og den solide kompetansen som skal til for å sette seg inn i kundens hverdag, og forstå deres utfordringer, hva som er viktig for dem, deres behov og ønsker. Dette inkluderer teknisk support, og bistand til å velge de riktige løsningene. Vi tilpasser oss kundene, her er fleksibilitet et viktig nøkkelord.
Hos Sonepar møter du folkene våre ansikt til ansikt eller på telefon. Kunden får snakke med “ekte” folk, for selv om vi har en stor del e-handel, er det mange kunder som benytter seg av våre 13 landsdekkende avdelinger med Soneparbutikker, sier Gulliksen.
Tilbyr kompetanseløft til kundene
I tillegg til kontinuerlig kompetanseløft til ansatte tilbyr Sonepar jevnlig kurs til kundene.
- Vi satser blant annet på FSE-kurs, som kundene må gjennomgå årlig. I tillegg har vi andre fagkurs både i egen regi eller i samarbeid med diverse leverandører. Det nyeste vi tilbyr er varmepumpekurs med oppstart i august. Vi kommer også til å tilby kurs på sol. Vi opplever at kursene er populære og at kundene setter pris på at vi tilbyr kompetanseheving, sier Gulliksen.
Bred fornybar satsing
Sonepar satser stort på fornybart med et bredt produktspekter innenfor solceller, energilagring, varmepumper og elbillading.
- Dette er et sentralt og betydelig satsingsområde for oss. Vi er ambisiøse i forhold til produktutvalg og tilbyr til en hver tid kundene det beste og det nyeste innenfor fornybare produkter med tilhørende kompetanse fra våre fagfolk som møter kundene, slår hun fast.
Ambisiøs bærekraftsatsingen
Miljø- og bærekraftsprofilen i Sonepar er sterk og gjennomsyrer hele konsernet.
- Vi har nådd innsparingsmålene i forhold til FNs bærekraftsmål. Vi ligger foran målsettingen til science based targets i forhold til hva vi skal kutte for å bidra til at hele konsernet kommer i mål med sin reduksjon. Dette vitner om et solid lokalt engasjement. Det betydelige fokuset på bærekraft og miljø i Sonepar gjenspeiles i flere unike tilbud til kundene, blant annet i form av logistikkrapporter på CO2-avtrykk og Green Offer-løsningen med klima- og livsløpsregnskap på produktnivå, sier Gulliksen.
Tøft marked
Markedet har vært tøft de siste par årene, ser man på bygg og anlegg totalt sett har markedet gått kraftig ned, det får naturlige ringvirkninger på elektromarkedet.
For Sonepar sin del viser 2024-tallene likevel en liten økning sammenlignet med foregående år, men det er fortsatt tøffe tider. Så lenge rentenedgangen lar vente på seg og prisstigningen har gjort materialene dyrere, har folk generelt vært redde for å investere. Man opplever også en stans i byggingen av fritidsboliger, folk sitter fortsatt på gjerdet og bruker lengre tid på å ta investeringsbeslutninger.
Det vi ser går jevnt og trutt er ROT-markedet, her er det nokså stabilt. Prognosesenteret forventer en svak vekst på tre prosent totalt i år, mot et svakt fjorår, oppgangen lar nok vente på seg til 2026-2027.
På den positive siden kan vi merke at det begynner å løsne på prosjektsiden for noen av våre store kunder, som hadde det stille på slutten av 2024, det er et positivt signal, selv om det går litt saktere oppover enn det vi kunne ønske oss.
“Vi har et stort konsern i ryggen, og er en pålitelig partner for kunder, leverandører og samarbeidspartnere i gode og mindre gode dager. Vi er forsiktig optimister med tanke på 2025”.
“Står fjellstøtt”
- Sonepar står fjellstøtt, vi har et stort konsern i ryggen, og er en pålitelig partner for kunder, leverandører og samarbeidspartnere i gode og mindre gode dager. Vi er forsiktig optimister med tanke på 2025, det er verdt å nevne at vi har fått inn en ny stor innkjøpsgruppe, Elnett-gruppen, nå ser vi frem til et godt samarbeid med dem. Vi har også god vekst på kjedene; Elproffen, Elektrounion og Elfam.
Her treffer du oss
Når høsten står for døren er det klart for en rekke arrangementer, der Sonepar og Gulliksen skal være til stede.- Vi skal på Elproffen-messen i september, her ser vi frem til å møte gode kollegaer og samarbeidspartnere i bransjen. Så skal jeg på høstmessen med avdelingen vår i Trondheim, som er en annen stor begivenhet. Sonepar skal også være med på Schneiders Innovation Summit i København. Så har vi selvfølgelig vår egen kick-off i oktober/november, sier hun. Etter 15 år i ulike roller i bransjen har Gulliksen et stort nettverk, nå ser hun frem til å møte nye og gamle kontakter.- Bransjearenaer er sentrale for god relasjonsbygging, jeg håper å få hilse på mange av kundene, leverandørene og samarbeidspartnerne utover høsten, avslutter hun.
