Tilbyr de beste løsningene

20/5/24
Om Sonepar
20/5/2024

Selv om aktiviteten i prosjektmarkedet er noe lavere, opplever Sonepar avdeling Bergen et sterkt servicemarked. Samtidig gir den gode starten på året de første signalene på at markedet er i ferd med å snu.

- Nå opplever vi gjennomgående god aktivitet, sier avdelingsleder Ole-André Sårheim.

Kundene må yte service og bruker Sonepar-butikken flittig til store og små jobber.

Etterspørselen etter ENØK-produkter og energismarte løsninger er betydelig.

- Fokus ligger på energieffektive produkter og løsninger som aldri før. I vinter begynte vi med varmepumper fra Samsung, og nå har vi store forventninger til at dette markedssegmentet skal ta av. Sonepar har de rette produktene og leverandørene så installatørene kan tilby kundene sine de beste løsningene. Vi må nok venne oss til at høye strømpriser blir den nye normalen, da er det vår jobb å bidra med kvalitetsprodukter og gode løsningsforslag som kan avhjelpe situasjonen, sier Sårheim.

Proaktive og positive

Nettopp det sørger det dyktige Sonepar-laget i Bergen for: Thomas Halvorsen, Jon Rune og Bengt Synnevåg Bruvik på innesalg, Marit Mevatne som MA-ansvarlig og uteselger Christoffer Hafsås.

- Vi har klokkertro på at proaktiv og god kundeoppfølging, i kombinasjon med suverene logistikkløsninger, gir positive resultater, også i 2024, sier Sårheim. Han er optimistisk, selv om Bergensområdet, i likhet med resten av Norge, opplevde en oppbremsing i fjor.

- Det er mange kjente årsaker til det; høyere rente, lavere investeringer fra det offentlige og økte varekostnader på grunn av uroen i Europa. Men etter en svak høst, begynte vi allerede i november å se tegn på at markedet tok seg noe opp igjen. 2024 har, så langt, utviklet seg veldig positivt. Etter at de tre første månedene er tilbakelagt, ligger vi over budsjett. Det lover godt, sier han.

Topp service og tett kundeoppfølging

Som resultat av aktivt arbeid mot en del frittstående installatører kommer nye kunder til.

- Vi jobber tett mot disse for å finne de gode løsningene. Dette er jo styrken til Sonepar, å være best på produkter, logistikk og leveranseevne. Dyktige fagmennesker, som yter topp service i alle ledd, er en bevisst satsing i Sonepar. Tett kundeoppfølging, høy grad av tilgjengelighet, og klok bruk av Sonepar-apparatet, er med på å sikre de gode resultatene, sier Sårheim.

“Null stress for kunden”

Satsingen gir seg også utslag i flere gode prosjekter.

- Aktiviteten i prosjektmarkedet er tilfredsstillende, vi er delaktige i flere større prosjekter hvor vi står for brorparten av totalleveransen av elektromateriell. Vi har blant annet vært involvert i en del restaurantprosjekter gjennom FAG-Elektrikeren AS. Det har blitt flere store rehabiliteringsprosjekter, blant annet Portalen og Olivia Restauranter i Bergen.

I tillegg kommer noen av boligprosjektene deres vår vei, blant disse er Sandslimarka, bestående av tre bygg med til sammen 164 leiligheter og felles garasjeanlegg.

Her har vi levert alt av elektromateriell og betjent kunden med mellomlagring og logistikkløsninger, slik at de har opplevd null stress med leveranse av varer og dokumentasjon. Vi leverer også mye til kunden på servicemarkedet, montørene kommer hit og bruker oss som hentelager, med riktig pris, god logistikkløsning og service er det en løsning de er veldig fornøyd med. (Se egen sak om FAG-Elektrikeren).

Befester sin posisjon

Mens det har vært en del konsolideringer i grossistbransjen i Bergensområdet, har Sonepar stått støtt og solid.

- At vi består, slik kunden kjenner oss, og beholder vår posisjon er noe de setter pris på. Vi vinner også mye på at vi har vår egen logistikkpartner i Bergen, gjennom 25 år. Sjåføren vår har stålkontroll på jobben, kjenner kundene ut og inn, snakker språket og følger opp basene på byggeplassen. Det hjelper oss utrolig mye i den daglige driften og utgjør et betydelig konkurransefortrinn, sier Sårheim.

En levende butikk

Bergensavdelingen håndterer kunder i hele spekteret fra enkeltmannsforetak til installatørbedrifter med 80-90 ansatte.

- En av våre styrker er beliggenheten vår. Vi ligger veldig sentralt til på Danmarksplass, med lite trafikk og gode parkeringsmuligheter i Solheimsgaten 8, dermed har vi mange servicekunder som bruker butikken daglig. Alle kundene kommer i kontakt med saksbehandlere på gulvnivå, uansett om de ønsker å nå oss via telefon eller butikk. Vi får mye skryt av at vi er en levende butikk: Hvis kundene mangler noe, får vi produktene inn i butikken umiddelbart. Har de innspill, blir de hørt. Her har de hentemuligheter i en flott og luftig butikk med god plass, sier Sårheim.

Gryende optimisme hos kundene

Allerede nå merker Bergensavdelingen at en del av kundene begynner å se lysere på fremtiden igjen. Noen venter på igangsetting av prosjekter, som er satt på vent, mens de øyner at markedet begynner å løsne.- Jeg tror vi kommer til å se en vekst, ikke minst i privatmarkedet. Akkurat nå gjør folk det de må, og ikke det de vil, men dette kommer snart til å snu, avslutter Sårheim.

Flere artikler i denne kategorien