Ny kategorisjef på Kabel: Alexander Falkenhall

Alexander er godt bevandret i elbransjen. Han kommer senest fra Onninen der han var ansvarlig for egne merkevarer. Før det jobbet han som kategoriansvarlig for elmobilitet i Elektroskandia. Han har også lang og solid erfaring med kabel fra flere selskaper, blant andre Elvia, i tillegg til åtte år på kabelavdelingen i Omexon. Så kom det et fristende tilbud fra Sonepar, som gjorde at han takket ja til stillingen med oppstart 1. mai i år.
– Kabel er vårt viktigste og største område, det utgjør en stor del av den totale omsetningen. Min arbeidsdag består i å sørge for at vi har de riktige varene til riktig pris, i tett samarbeid med innkjøp, sier Alexander og legger til:
– Vi befinner oss midt i en stor omskiftning, inn i det grønne skiftet. Kundene søker hele tiden mer miljøvennlige alternativer, som er plast- og halogenfrie. Det er dette som er trenden.
En typisk hverdag består i å få inn, og trade på produktene, og sørge for at lagerholdet er riktig.
– Det er særlig viktig med tanke på den tiden vi er inne i nå, med et veldig press i bransjen hva økonomi angår. Det gjelder å lese behovet godt. Vi er i ferd med å gå bort fra det gamle, som kataloger o.l., og tilpasser oss digitalt med podcaster, webinarer og økt bruk av some.
– Hvordan ser du på utsiktene for bransjen fremover?
– Jeg ser veldig lyst på 2026, av mange grunner. Nå har renten begynt å bevege seg litt nedover, og vi merker et behov i markedet om å bygge igjen. Det er mangel på boliger, som igjen driver leieprisene oppover. Vi ser at Prognosesenteret også er mer optimistisk ift. 2026, så nå tror vi at vi vil se bedre tider.
– Hvor kommer de største kabelordrene fra?
– Når vi vinner prosjekter innenfor samferdsel og store bygg, som nye Drammen sykehus, er det disse som utgjør de største ordrene.
– Hva er det viktigste du kan tilføre Sonepar og kundene i stillingen som kategorisjef?
– Det er kanskje den kommersielle teften og at jeg evner å lese markedet. Jeg prøver å ligge i forkant for å gjøre de store og riktige bestillingene. Sonepar sitt konkurransefortrinn er ikke bredde, men dybde. Vi har ikke mange leverandører på hver eneste ting, men satser isteden på store volum.
– Hvordan trives du så langt?
– Jeg trives veldig godt, dette er en spennende jobb. I Sonepar gjør man grundige analyser før man handler. Vi har lange prosesser med leverandører før vi velger å gjøre noe, men da vet vi at jobben vi har lagt ned er grundig og vel gjennomtenkt, og vi føler oss trygge på de valgene vi tar. Vi er ikke den største grossisten i elbransjen, dermed må vi tenke annerledes og smartere.
– Hva er de viktigste konkurransefortrinnene til Sonepar?
– Vi prøver å være veldig personlige med butikkene våre og ha mest mulig direktekontakt, både med leverandører og kunder gjennom mange minimesser, webinarer og kundebesøk. For min del blir det viktig å reise rundt til butikkene og øke kunnskapen hos selgerne, dette er noe jeg kommer til å fokusere mer på fremover. Jeg ønsker å trygge salgsapparatet vårt i tiden fremover med solid produktkunnskap og produktopplæring.
Jeg liker å tro at vi er nære på kunden, det er en god tone mellom selgerne og den enkelte kunden som er innom butikken, og selv om mye nå går via netthandel, er en kombinasjon det beste. Det er viktig å beholde og følge opp den gode kundekontakten. I Sonepar har vi fortsatt vaffelfredager og beholder litt av det tradisjonelle. Det tror jeg kundene vet å sette pris på.

















