Uttesting av ladecontainere på Ski
Ski utenfor Oslo er den første internasjonale testarenaen for ladecontainere til Circle K.– Norge er det første landet der denne teknologien utprøves, sier eiendomssjef Åse Bomann-Larsen i Circle K Norge.
– Ladecontaineren, som består av to hurtigladere, kan lade inntil fire biler samtidig. Den er knyttet til et batteri som lades opp av strøm fra stasjonen på nabotomten, Circle K Ski, sier Bomann-Larsen. – Vi ønsker å øke det kortsiktige ladetilbudet vårt her, uten å måtte investere i permanent infrastruktur.
Ny teknologi
Ladecontaineren er en helt ny teknologi og brukes på samme måte som en vanlig lader. Men i stedet for å bygge en ny nettstasjon for å hente strøm er containeren knyttet til et batteri som lades opp av strøm fra Circle K Ski.
Containerstruktur
Selve Containerstrukturen er satt sammen av Stokke-selskapet Elywhere. Pixii i Kristiansand har utviklet batteriet, mens finske Kempower har levert laderne. – Det er dyrt å installere nye ladere fordi man ofte må bygge ut nye for å få tilstrekkelig med strøm, sier Bomann-Larsen.
Bygger ut ladetilbudet etter behov
– Med ladecontainerne kan vi raskt bygge ut ladetilbudet, eller øke kapasiteten i perioder der etterspørselen er høy. Valget av Ski som testarena er ikke tilfeldig fordi vi ønsker å øke det kortsiktige ladetilbudet her uten å investere i permanent infrastruktur, forteller Bomann-Larsen.
350 ladere
Norge ligger øverst på elbiltoppen og Circle K har gjennom de siste årene etablert 350 ladestolper rundt omkring i landet. Om pilotprosjektet med ladecontainere blir en suksess kan det dukke opp liknende ladere på flere steder.
– Teknologien må fungere godt nok slik at kundene får en god ladeopplevelse. Derfor blir det spennende å følge prosjektet fremover, sier Bomann-Larsen til slutt.