Uttesting av ladecontainere på Ski
![](https://cdn.prod.website-files.com/646b4c451027318e84630532/64e4ab055e9f52db5442cfb0_Uttesting%20av%20ladecontainere%20p%C3%A5%20Ski.webp)
Ski utenfor Oslo er den første internasjonale testarenaen for ladecontainere til Circle K.– Norge er det første landet der denne teknologien utprøves, sier eiendomssjef Åse Bomann-Larsen i Circle K Norge.
– Ladecontaineren, som består av to hurtigladere, kan lade inntil fire biler samtidig. Den er knyttet til et batteri som lades opp av strøm fra stasjonen på nabotomten, Circle K Ski, sier Bomann-Larsen. – Vi ønsker å øke det kortsiktige ladetilbudet vårt her, uten å måtte investere i permanent infrastruktur.
Ny teknologi
Ladecontaineren er en helt ny teknologi og brukes på samme måte som en vanlig lader. Men i stedet for å bygge en ny nettstasjon for å hente strøm er containeren knyttet til et batteri som lades opp av strøm fra Circle K Ski.
Containerstruktur
Selve Containerstrukturen er satt sammen av Stokke-selskapet Elywhere. Pixii i Kristiansand har utviklet batteriet, mens finske Kempower har levert laderne. – Det er dyrt å installere nye ladere fordi man ofte må bygge ut nye for å få tilstrekkelig med strøm, sier Bomann-Larsen.
Bygger ut ladetilbudet etter behov
– Med ladecontainerne kan vi raskt bygge ut ladetilbudet, eller øke kapasiteten i perioder der etterspørselen er høy. Valget av Ski som testarena er ikke tilfeldig fordi vi ønsker å øke det kortsiktige ladetilbudet her uten å investere i permanent infrastruktur, forteller Bomann-Larsen.
350 ladere
Norge ligger øverst på elbiltoppen og Circle K har gjennom de siste årene etablert 350 ladestolper rundt omkring i landet. Om pilotprosjektet med ladecontainere blir en suksess kan det dukke opp liknende ladere på flere steder.
– Teknologien må fungere godt nok slik at kundene får en god ladeopplevelse. Derfor blir det spennende å følge prosjektet fremover, sier Bomann-Larsen til slutt.