Eaton inngår i europeisk samarbeidsprosjekt for helintegrert ladeteknologi
![](https://cdn.prod.website-files.com/646b4c451027318e84630532/64ca6fa65a0181f9ba0013e8_Sak-7.-Eaton-foto-eaton.webp)
Fra energistyring i bygninger til DC–DC-lading skal Eaton sitt arbeid i prosjektet bidra til å utvikle nye løsninger for å akselerere kommersialiseringen og utbyggingen av ladeinfrastruktur.
![](https://cdn.prod.website-files.com/646b4c451027318e84630532/64ca6fac27a583d9f3622b7f_Sak-7.-Eaton-foto-eaton.webp)
Forsknings- og innovasjonsprosjektet FLOW Consortium skal jobbe frem mer helintegrert ladeteknologi. Samarbeidet går ut på å videreutvikle teknologien for lading av elbiler og å vise frem løsninger for elbillading basert på erfaringer fra tilnærmingen «Buildings as a Grid», som handler om å samle strømbehovet til bygninger og elbiler med lokale muligheter for å generere fornybar energi, og som åpner for prognoser, optimalisering og andre viktige tjenester.
Blant temaene som skal forskes og utvikles på er vehicle-to-grid (V2G) og vehicle-to-everything (V2X), dette åpner for større systemfleksibilitet – DC-DC-lading (likestrøm til likestrøm) som gir både strømkvalitet og kontrollfordeler.
For å kombinere de ulike teknologiene i én komplett løsning, skal flere av Eatons bedriftsenheter samarbeide på prosjektet, inkludert det europeiske Eaton Research Labs-teamet og det Dublin-baserte Eaton Center for Intelligent Power. Prosjektet, som strekker seg over fire år, har en prislapp på 9,87 millioner euro og har støtte fra EUs forskning- og utviklingsprogram Horizon Europe. FLOW Consortium, som består av 24 eksterne partnere og seks ledende universiteter på tvers av Europa, skal ledes av Fundació Institut De Recerca En Energia De Catalunya.