3D-printer deler til elbiler

22/11/23
Teknologi
22/11/2023

Ford åpner senter for 3D-printing for å bidra til produksjonen av deres første elbil i Europa

Når den første helelektriske modellen fra Ford, produsert i Europa, ruller av samlebåndet i Køln senere i år, har også produksjonsprosessen blitt mer effektiv, bærekraftig og digitalisert. Den siste innovasjonen er åpningen av et helt nytt senter for 3D-printing. Her skal 12 høyteknologiske 3D-printere produsere plast- og metallkomponenter, som varierer i vekt fra 30 gram til 15 kilo. Den første elbilen er en mellomstor crossover. Denne skal blant annet følges av en helelektrisk versjon av Ford Puma laget i Romania neste år, og totalt skal Ford by på ni elbilmodeller innen utgangen av 2024 ‒ inkludert Mustang Mach-E, Transit og Tourneo.

Besparelser på inntil 80 prosent

Sammenlignet med konvensjonelle støpeprosesser kan 3D-printing av små komponenter spare inntil 80 prosent i tid og produksjonskostnader. 3D-printing er også langt mindre materialkrevende. Hele 12 høyteknologiske 3D-printere skal produsere en rekke forskjellige plast- og metallkomponenter som varierer i størrelse fra noen centimeter med vekt på bare 30 gram, til langt større deler. Den største 3D-printeren på senteret kan produsere 15 kilos deler som er opptil 2,4 meter lange, 1,2 meter brede og 1 meter høye.

Mer enn 5000 deler

Ved Fords fabrikk i Valencia i Spania har et eget team utviklet en katalog med mer enn 5000 deler som kan produseres, og som løser forskjellige utfordringer i produksjonsprosessen. Bare i løpet av 2021 ble hele 20 000 deler 3D-printet.Flere deler 3D-printes for fremtidig produksjon av den nye elbilmodellen.De har allerede utviklet en dørkantbeskytter som nå testes ut i sluttmontering og kan brukes på andre arbeidsstasjoner i fremtiden. Et ergonomisk forbedret hjelpemiddel for montering av kollisjonsputer testes også. Flere deler er allerede blitt 3D-printet for den fremtidige produksjonen av den første elektriske bilmodellen som skal produseres i Køln, blant annet 1.800 beskyttelsesdeler, som skal sørge for at dørene ikke blir skadet under transport til produksjonslinjen.

Flere artikler i denne kategorien