75 år med lydkunst fra Moss

8/8/25
Teknologi
8/8/2025

75 år med lydkunst fra Moss

I 2025 markerer SEAS 75 år med produksjon av høyttalerelementer i Moss – en imponerende milepæl for en nisjeprodusent i den globale lydindustrien.

– Hos SEAS lager vi ikke bare høyttalerelementer, vi lager opplevelser.

Dette sier daglig leder Olav Mellum Arntzen, som har jobbet der en tredjedel av tiden.

– Det har vært en utrolig reise – både teknologisk og markedsmessig.

SEAS startet som høyttaleravdelingen til Radionette allerede i 1948, og ble etablert som selvstendig selskap i 1950. På 1970-tallet flyttet bedriften inn i dagens lokaler, og på sitt største hadde SEAS 250 ansatte i Moss og 200 i Danmark. Det var hi-fiens storhetstid.

– Alle skulle ha hi-fi i stua. Dynaco A25, som vi produserte for eksport til USA, ble en ikonisk modell. På den tiden var det mange høyttalerprodusenter i Europa som lagde både kabinetter og elementer. Det var et sterkt og levende marked.

Fra hi-fi til high-end

I dag snakker vi mindre om hi-fi, og mer om high-end. For SEAS handler det fortsatt om det samme: å levere det ypperste av lyd.

På kundelisten finner man tunge navn som PMC, Spendor, Harbeth, ProAc og Meridian fra Storbritannia, Burmester fra Tyskland, Piega fra Sveits, Diapason fra Italia og Joseph Audio og Vandersteen fra USA.

– Vi har også fått inn en ny og spennende monitorkunde i USA som heter Ex-Machina. De lager utrolig bra saker, sier Arntzen mens han viser rundt i fabrikken.

Maskinering og montering foregår for hånd. Lokalene oser av industrihistorie - og en dash Reodor Felgen-mentalitet.

Monteringav høyttalerelementer er et manuelt arbeid som krever fokus og nøyaktighet.

Membraner i glass og karbonfibervev

Produktutvikling er fortsatt ryggraden i SEAS. Utviklingen av et nytt element, enten det er bass, mellomtone eller diskant, tar i snitt mellom 500 og 600 timer. Resultatet kan leve i markedet i flere tiår.

– Det å lage et høyttalerelement som låter virkelig bra, tar lang tid. Frekvensrespons og lav forvrengning er én ting, men å få det til å låte musikalsk krever erfaring og lytting. Det er der magien skjer.

SEAS arbeider aktivt med nye materialer og teknologier. En kommende lansering er en diskant med membran i glass – helt gjennomsiktig og med en særegen kvalitet. Blant de andre innovasjonene er en serie elementer med TPCD-membraner – karbonfibervev som gir svært kontrollert resonans.

– Vi har hatt demoer med musikere og produsenter som kjenner sin egen musikk ut og inn, og de blir helt satt ut. De hører detaljer de aldri har hørt før. Det er veldig inspirerende.

Innpass i bilindustrien

I 2014 ble SEAS en del av Sonavox gruppen, i 2017 kjøpt opp av Merry Electronics i Taiwan – en aktør med over 10 000 ansatte og stor tyngde innen lyd og forbrukerelektronikk.

– Det var rett og slett nødvendig. Vi var eid av de ansatte, men mange gikk av med pensjon. Merry har gitt oss både økonomisk trygghet og teknologiske muskler vi ikke hadde hatt alene.

Gjennom eierskapet har SEAS blant annet fått innpass i bilindustrien. I dag leverer selskapet høyttalere til Foxtron – bilmerket til giganten Foxconn – med produksjon i Asia og utvikling i Norge.

– Det står til og med SEAS-logo i døra på bilen. Kvalitetskravene er ekstremt høye, men de stoler på at vi leverer.

Lidenskap og lydglede

Til tross for global konkurranse, produserer SEAS fortsatt høyttalerelementer i Moss. I dag har de 23 ansatte – og ambisjoner om å vokse.

– Vi har plass til 50 her i bygget, og vi er i gang med å rekruttere. Målet er å bygge opp utviklingsavdelingen videre i Europa.

SEAS har også utviklet seg til å bli en viktig leverandør til markedet for videokonferanseutstyr. Selskapet laget tidligere elementer til Tandberg og NEC sine løsninger, og samarbeider i dag med Huddly.

– God videokonferanse krever god ekkokansellering, og det forutsetter høyttalerelementer med lav forvrengning og presis respons. Det er akkurat der vi har spisskompetansen vår.

Arntzen mener årsaken til SEAS' suksess er enkel: De ansatte bryr seg oppriktig om produktene de lager.

– Vi lager noe som berører. Jeg er akustiker og musiker, og her ser vi på lyden vi lager som en kunstform. Alle her vet at de forvalter noe spesielt.

I tillegg til standardkatalogen tilbyr SEAS spesialtilpassede løsninger, små serier og elementer for entusiastmarkedet. Rundt 20 prosent av produksjonen går til DIY-segmentet.

Mot nye markeder

Markedet for high-end lyd er i endring, men SEAS ser optimistisk på fremtiden.

– Det har aldri vært lett, men vi har eiere som ønsker å satse i Europa, og et sterkt merkenavn som står for kvalitet og ærlighet.

Med ny teknologi, stabile eiere og dype røtter i både håndverk og akustikk, fremstår SEAS som en av få uavhengige produsenter igjen i høyttalerverdenen.

– Selv våre enkleste elementer – hvis du setter dem i et godt kabinett – kan gi deg en lytteopplevelse som overgår mye av det som er tilgjengelig på markedet i dag. Det handler om å formidle musikk, ikke bare produsere lyd. Det er det vi gjør.

Flere artikler i denne kategorien