Dette er Norges fem billigste elbiler

13/5/25
Teknologi
13/5/2025

Dette er Norges fem billigste elbiler

Elbilmarkedet utvikler seg raskt, og stadig flere rimelige modeller kommer på banen. Særlig konkurransen i markedet for elbiler i prisklassen 200.000–250.000 kroner har strammet seg til den siste tiden.

Nedenfor finner du fem av de aller billigste nye elbilene i Norge akkurat nå. Det er verdt å merke seg at alle disse modellene foreløpig kun leveres med forhjulstrekk, men for deg som kjører mest korte turer i byen, kan de enkleste og billigste modellene være gode valg.

Dongfeng NammiBox

Startpris: 199 900 kroner
Rekkevidde (WLTP): 210 km
Forbruk per 100 km: 13,0 kWh
Maks ladeeffekt (DC): 50 kW
Drivhjul: Forhjulstrekk
Bagasjerom: 210 liter
Maksvekt nyttelast: 350 kg
Tilhengerfeste: Ikke tilgjengelig
Takstativ: Ikke tilgjengelig

Denne bybilen har svært lav innstegspris og er lett å manøvrere og parkere. Samtidig gir den relativt kort rekkevidde, og den begrensede plassen gjør at lastekapasiteten kan bli en utfordring.

Hyundai Inster

Startpris: 244 900 kroner
Rekkevidde (WLTP): 327 km
Forbruk per 100 km: 14,0 kWh
Maks ladeeffekt (DC): 75 kW
Drivhjul: Forhjulstrekk
Bagasjerom: 265 liter
Maksvekt nyttelast: 400 kg
Tilhengerfeste: Ikke tilgjengelig
Takstativ: Mulig som tillegg

Hyundai er ofte anerkjent for å tilby solide garantier. Bagasjeplassen er likevel noe begrenset for større familier, og interiøret har et relativt enkelt standard utstyrsnivå.

Citroën ë-C3

Startpris: 219 900 kroner
Rekkevidde (WLTP): 320 km
Forbruk per 100 km: 13,4 kWh
Maks ladeeffekt (DC): 100 kW
Drivhjul: Forhjulstrekk
Bagasjerom: 300 liter
Maksvekt nyttelast: 360 kg
Tilhengerfeste: Ikke tilgjengelig
Takstativ: Standard

ë-C3 er kjent for sin komfortable fjæring og støysvake kupé, noe som gjør den velegnet både som pendlerbil og bybil. Baksetet kan imidlertid oppleves trangt på lengre turer for voksne, og enkelte materialvalg i interiøret kan virke noe rimelige.

Renault 5

Startpris: 249 900 kroner
Rekkevidde (WLTP): 311 km
Forbruk per 100 km: 13,0 kWh
Maks ladeeffekt (DC): 130 kW
Drivhjul: Forhjulstrekk
Bagasjerom: 320 liter
Maksvekt nyttelast: 380 kg
Tilhengerfeste: Tilgjengelig som tilvalg (begrenset hengervekt)
Takstativ: Standard

Renault 5 kombinerer ikonisk design med moderne teknologi og har en meget god rekkevidde sammenlignet med konkurrentene i dette prissegmentet. Samtidig er bagasjeplassen noe begrenset for dem som trenger mye lastekapasitet, og bilen ligger et hakk høyere i pris enn de andre småbilene i oversikten.

Volkswagen ID. EVERY1

Startpris(veiledende): 20.000 euro eller rundt 220.000 kroner

Rekkevidde(WLTP): 250 km
Forbruk per 100 km: 12,7 kWh
Maks ladeeffekt (DC): 60 kW
Drivhjul: Forhjulstrekk
Bagasjerom: 250 liter
Maksvekt nyttelast: 360 kg
Tilhengerfeste: Ikke tilgjengelig
Takstativ: Tilgjengelig som ekstrautstyr
Mange har ventet spent på nyheter om ID. EVERY1 som Volkswagen har hintet om lenge. Nå har de informert om at de forventer å starte produksjon innen utgangen av neste år. ID. Dette blir en rimelig, kompakt elbil tilpasset bymiljø og daglig pendling. Den trekker også fordeler av Volkswagens landsdekkende serviceapparat. Samtidig passer den moderate rekkevidden best for kortere turer, og modellen blir trolig ikke tilgjengelig med hengerfeste.

Disse fem bilene viser at det finnes flere gode alternativer for deg som vil gå over til elbil uten å sprenge budsjettet. Før du bestemmer deg, er det imidlertid lurt å tenke nøye gjennom egne kjøremønstre og praktiske behov.

Flere artikler i denne kategorien