Hundrevis av kilometer rekkevidde på minutter

Hundrevis av kilometer rekkevidde på minutter
Dagens elbiler blir hele tiden litt mer effektive og lader litt raskere. Likevel venter vi på de store teknologiske gjennombruddene som virkelig kan sette fart på ladehastigheten.
Kinesiske BYD hevdet å ha verdens raskeste løsning da de i mars viste frem teknologi med opptil 10Cladehastighet – altså ti ganger raskere enn batterikapasiteten. Teoretisk villedet gitt full lading på seks minutter, om ladefarten kunne holdes hele veien.
Teknologien inngår i deres nye Super e-Platform, som støtter det BYD kaller Megawatt Flash Charging– inntil 1000 kW. De lover opptil 400 km rekkevidde på fem minutters lading. Det begynner å ligne på tiden det tar å fylle bensin.
Fra 3C til 12C – en ny ladestandard
Verdens største batteriprodusent, CATL, også de kinesiske, svarte i april med teknologi som støtter 12C lading – enda raskere enn BYDs løsning.
Til sammenligning: En typisk elbil i dag, med 75 kWh batteri og 225 kW maksimal ladeeffekt, lader med omtrent 3C. Du kan regne ut C-hastigheten på din egen bil ved å dele maksimalladeeffekt (kW) på batteristørrelse (kWh).
Både 10C og 12Crepresenterer dermed et betydelig sprang – gitt at ladeinfrastrukturen kan levere så høy effekt.

Mer robust i kulde
CATL har også presentert Naxtra, et natrium-ion-batteri som nå er klart for masseproduksjon. Denne batterikjemien kan være spesielt interessant i Norge, siden den tåler kulde langt bedre enn dagens litium-ion-batterier.
– Batteriet beholder90 % av tilgjengelig effekt selv ved -40 °C, og leverer fortsatt ytelse uten merkbar svekkelse selv når batterinivået er nede i bare 10 prosent i -40 °C, skriver CATL.
I tillegg til å tåle kulde bedre, skal Naxtra-batteriet også være tryggere, ha en vektfordel, og bidra til en mer bærekraftig elektrifisering. Natrium er lettere tilgjengelig, og teknologien kan redusere avhengigheten av litium, som er en mer begrenset og ressurskrevende råvare.
Disse teknologiene kommer i første omgang i kinesiske biler for det kinesiske markedet, og megawatt-lading vil kreve en helt ny generasjon ladeinfrastruktur — BYD skal bygge ladenettverk i Kina med opptil 1360 kW effekt! Når og om dette kommer til Norge er usikkert, men én ting er klart: Vi nærmer oss en fremtid der det går like raskt å lade elbilen som å fylle en bensintank.
