Satser på solkraft der det gir mening

8/8/25
Bærekraft
8/8/2025

Satser på solkraft der det gir mening

Norge har som mål å produsere8 TWh med solkraft innen 2030, men ligger foreløpig på beskjedne 0,5 TWh. Bauda ønsker å være med og bidra med solcelleanlegg på Toyota-bygg der det er lønnsomt og praktisk mulig.

– Solkraft er et viktig klimatiltak, men investeringene må også være økonomisk bærekraftige, sier eiendomssjef Arne Kjeldsen. På Toyota Romerike var tidspunktet riktig. Her skulle fasaden uansett byttes ut, og merkostnaden ved å velge solcellepaneler fremfor vanlige plater var akseptabel.

Utfordrende rammebetingelser

Mange av Baudas bygg er leid, og dermed er de ikke alltid selv i posisjon til å beslutte eller prioritere slike investeringer. Kjeldsen mener myndighetene bør legge bedre til rette for solkraft, særlig gjennom økte insentiver og justerte rammebetingelser.

– Strømstøtten koster samfunnet store summer. Kanskje hadde det vært smartere å bruke mer av disse pengene til å støtte solkraft på næringsbygg, fremfor å bygge ned jomfruelig natur, sier han.

Fremtidsrettede muligheter

Lagring i batteripakker vurderes som en interessant løsning, men anleggene er foreløpig for små til at det er lønnsomt. Kjeldsen peker på at utviklingen av bilbatterier som energibanker kan endre bildet i fremtiden. – Når bilen selv kan fungere som batteribank, kan det åpne nye muligheter.

Viktig for omdømmet

For Bauda handler det også om samfunnsansvar og omdømme. Solcelleanleggene bidrar til miljøprofilen og skaper engasjement blant de ansatte. Flere nye anlegg er underveis.

– Når fasader skal rehabiliteres, håper vi solceller blir et naturlig valg. Den tekniske levetiden er lang, men dagens korte leiekontrakter gjør lønnsomheten utfordrende, sier Kjeldsen.

Roper på bedre insentiver

Kjeldsen etterlyser bedre støtteordninger, slik som Sveriges ROT-modell. Han mener kraftselskapene og myndighetene må samarbeide om løsninger som gjør det mulig for næringslivet å produsere og selge kortreist strøm.

– Skal vi først betale millioner til anleggsbidrag, kan man like gjerne fylle gull på tanken. Med riktige insentiver kunne langt flere næringsbygg bidratt med solkraft.

Internasjonal oppmerksomhet

Bauda selger i underkant av halvparten av alle Toyotaer, og miljøtiltakene får oppmerksomhet også utenfor landegrensene. Toyota-konsernet har høye bærekraftambisjoner, og Bauda rapporterer årlig om energibruk og egenproduksjon.

– Vi har hatt besøk fra Japan, hvor de lot seg imponere av vår solcellefasade. At vi får til dette med standardkomponenter, håper vi kan inspirere flere, sier Kjeldsen til slutt.

Flere artikler i denne kategorien