Nå må tungtransporten få fart på overgangen til elektriske lastebiler
Nå må tungtransporten få fart på overgangen til elektriske lastebiler
Uten en raskere elektrifisering av lastebilparken når vi ikke klimamålene. Heldigvis finnes det støtteordninger som gjør veien fra diesel til nullutslipp enklere enn mange tror.
Tunge kjøretøy stod i 2023 for 6,3 prosent av Norges klimagassutslipp. Skal vi lykkes med det grønne skiftet, må flere elektriske og hydrogendrevne lastebiler ut på veiene – og det raskt. For å få opp tempoet i overgangen, tilbyr Enova støtte til virksomheter som vil investere i utslippsfrie lastebiler og turbusser.
Enkel og forutsigbar prosess
Prosessen for å søke støtte er enkel og forutsigbar: Det starter hos lastebilforhandleren, der man får et pristilbud både på en elektrisk lastebil og en tilsvarende dieseldrevet variant. Tilbudene er uforpliktende, men danner grunnlag for en søknad som sendes til Enova. Søknaden tar kort tid, og man får svar senest en uke etter søknadsfristen.
Kort prosess
Blir støtten innvilget, har man 55 dager på seg til å bestille kjøretøyet. Når kjøretøyet er registrert i kjøretøyregisteret, blir støtten utbetalt. Inntil 60 prosent av prisdifferansen mellom el- og diesellastebilen dekkes. Det er støttebeløpet man søker som man faktisk får blir søknaden godkjent.
Nesten alle får støtte
Nesten alle får støtte. I 2024 fikk 95 prosent av søkerne innvilget støtte på mellom 700 000 og 1,6 millioner kroner. Rangeringen av søknadene handler om hvor mye CO₂ som kuttes per støttekroner. Her foretar Enova beregningen. Ligger man under en rangeringsscore på 32–35, er sjansene gode.
Støtter også utbygging av hurtigladere
Enova støtter også utbygging av hurtigladere for tungtransport. Flere ladestasjoner er allerede på plass, og mange flere kommer i løpet av året. På sikt vil det gjøre det enklere å bruke elektriske lastebiler i hele landet. Nå er tiden inne for å tenke elektrisk – både for klimaet, økonomien og konkurransekraften.