Solstrålende fasadeløft hos Toyota Romerike
_Kjeldsen(th).jpg)
Solstrålende fasadeløft hos Toyota Romerike
Med et innovativt grep har Toyota Romerike forvandlet en nødvendig fasadeoppgradering til et grønt og lønnsomt energiprosjekt. Solcellepaneler innlemmet i byggets fasade gir både bedre inneklima og strøm til 1300 elbiler årlig.
Da Toyota Romerike måtte oppgradere fasaden på bilanlegget sitt, tok de et viktig valg: Å installere solcellepaneler i stedet for vanlige fasadeplater. Resultatet er både visuelt og funksjonelt. Med produksjon på 13 000 kWh strøm de tre første vintermånedene alene, ser de allerede tydelige effekter på strømregningen.
– Produksjonen har vært over all forventning. Vi gleder oss til å se hva sommerhalvåret bringer, sier daglig leder Håkon Fergestad hos bilforhandleren.
Fasadeplatene dekker 1500 kvadratmeter og produserer nok strøm til å lade 1300 elbiler hvert år. Det er en viktig faktor ettersom stadig større deler av Toyota Romerikes bilsalg nå er elektrisk.
Fra kostnad til klimainvestering
Fasadeplatene på det eldre anlegget hadde begynt å sprekke, og oppgraderingen var uunngåelig. – Merkostnadene for solceller sammenlignet med tradisjonelle plater var bare 5–10 prosent. Når vi samtidig får lavere energiforbruk og bedre inneklima, var det en no-brainer, sier Fergestad.

Store fordeler
Daglig leder Thor Christian Tuv i FUSen, som monterte solcellepanelene, mener fordelene med slike paneler er store. – Her har Toyota hatt to tanker i hodet samtidig. De har både fått en fin fasade og i tillegg sikret seg lav pris på ren energi. En fasade står i flere 10-år og i alle årene kommer den til å bidra. En slik installasjon gjør de som tenker fremover.
Egenprodusert strøm gir fleksibilitet
Solstrømmen brukes i sin helhet internt til drift, oppvarming og lading. Å selge overskuddsstrøm er ikke aktuelt, ettersom strømforbruket er høyest på dagtid. Kombinasjonen av produksjon og forbruk gir god effekt på energitoppene. Toyota Romerike regner med å tjene inn investeringen i løpet av fem år.
Arkitektonisk oppgradering
Solcellepanelene fungerer som fullverdige fasadeplater og gir bygget et moderne og stilrent uttrykk. – Arkitekten valgte standardpaneler, som glir flott inn i anleggets design, sier eiendomssjef Arne Kjeldsen hos konsernet Bauda AS.
Stort potensial i tak og fasader
Bauda-konsernet, som eier Toyota Romerike, har rundt 35 000 kvm med takflater på sine eiendommer over hele Norge. – Vi har beregnet at vi mulig kan produsere 2,7 GWh årlig med solceller på våre tak, sier Kjeldsen. Foreløpig kjøper konsernet 12–13 GWh i året.
Manglende insentiver bremser utbygging
Til tross for gode erfaringer, peker Kjeldsen på at mangel på offentlige insentiver og dårlige rammevilkår for leiebygg, gjør det vanskelig å rulle ut solceller i større skala. – Det ville vært smartere å støtte solceller på næringsbygg fremfor å bygge ut verdifull natur, sier han.
Kraften fra tak og fasade
I tillegg til Toyota Romerike, installerer Bauda nå solceller på taket til et nytt logistikkbygg utenfor Drammen. – Dette er strøm vi kan bruke selv, og som ikke belaster nettet, sier Kjeldsen.
Godt omdømme og grønn profil
Både kunder og ansatte har gitt positive tilbakemeldinger. – Det er gøy for de ansatte å følge med på solcelleproduksjonen i sanntid, og det styrker vårt grønne omdømme, sier Fergestad.
Bauda satser videre på bærekraft
Bauda selger i underkant av halvparten av alle Toyotaer i Norge og ønsker å være en foregangsaktør i det grønne skiftet. – Våre investeringer innen solenergi får også oppmerksomhet internasjonalt., sier Kjeldsen og Fergestad.